Podle čeho volit spaní v autě?

Zdá se, že zimě pro letošní rok definitivně odzvonilo, a tak je čas nachystat se na cestování v letní sezóně. K tomu neodmyslitelně patří spaní v autě. Ať už jen příležitostně, nebo jako součást životního stylu, máme dnes k dispozici celou škálu vozidel a zlepšováků, aby spaní “na kolečkách” bylo nejen pohodlné, ale i praktické a třeba i stylové.

Při výběru je třeba se nejprve rozhodnout, zda vám jde primárně o pohodlí, cenu či všestrannost:

Když chcete “jen” pohodlně bydlet

Obytný vůz

Nejpohodlnější řešení pro delší pobyty, které je ale zároveň nejvíce cenově náročné. Koupě takového “obytňáku” znamená investici od 1 milionu a výš.  Pronájem  se v letních měsících pohybuje od 3 000 Kč/den. Nemluvě o případných poplatcích v kempu a spotřebě nafty na delších trasách.

Čeká vás také dilema – kdo bude řídit? Takový obytný vůz je totiž velký jako menší náklaďák. Není tedy zrovna příjemné se s ním pohybovat například na úzkých italských silničkách či ve městě.  A milé dámy, přiznejte se, která z vás by se dobrovolně nabídla, že vystřídá partnera za volantem? Přitom při maximální povolené rychlosti max. 120 Km/hod těch hodin za volantem bude na delších vzdálenostech hodně.

Nakonec poslední nevýhoda – není to zrovna estetický doplněk na vaši zahradu a ve městě už ho nezaparkujete vůbec, takže pokud nevlastníte stodolu, budete čelit problému, kam s ním, když zrovna necestujete.

Pro koho je vhodný: digitální nomádi s dětmi/starší dobře situované páry, kteří chtějí a mohou cestovat většinu roku.

Campervan, Foto: https://www.matservis.cz
Obytný přívěs – karavan

Menší pohodlí ale nižší pořizovací cena (nový cca od 350 000 Kč) i cena za pronájem (od 800 Kč/noc). Oproti obytnému vozu má karavan tu úžasnou vlastnost, že jej někde můžete nechat klidně několik dní stát a autem se věnovat prozkoumávání okolí. Jinak s sebou přináší podobná úskalí jako obytňák s tím, že nejvyšší povolená rychlost s přívěsem je jen 100 km/hod.

Pro koho je vhodný: rodiny a starší páry v kondici, které mají silnější vůz s tažným zařízením a chuť objevovat.

Karavan, Foto: http://www.hykro.cz

Oba typy mají tu výhodu, že spát v nich můžete prakticky kdekoliv, kde si troufnete. Na druhou stranu je však každému na první pohled jasné, k čemu slouží, a tak se často stávají terčem zlodějíčků. Ze zkušenosti mých známých vím, že třeba ve Francii se na to některé gangy vysloveně specializují a okradou vás i ve spánku.

Funkční styl

Camper van

Hledáte-li něco menšího a víceúčelového, ale přesto chcete pohodlné spaní, je camper van zajímavou volbou. Už od 1 milionu bez DPH lze pořídit VW California, která zabudované cestovatelské vychytávky. Primárně je to sice obytné auto, ale ostudu vám neudělá ani při výletech bez přespání. Jen je třeba počítat s tím, že kvůli zabudovanému bydlení jej nebudete moci využít jako plnohodnotnou dodávku.

Pro koho je vhodný: dobře situované páry, které často podnikají víkendové a týdenní cesty do přírody.

VW California. Foto: http://www.eshartleygroup.co.uk
VW California. Foto: http://www.eshartleygroup.co.uk
VW California. Foto: http://www.eshartleygroup.co.uk
Já osobně bych si koupila jedině klasický Volkswagen camper van. U něj se ale jedná spíš o záležitost stylu, než o pohodlí či praktičnost. 🙂

Jde vám jen o spaní…

… a už máte osobní auto, které chcete využívat i na cesty.

Dachzelt – střešní stan/autostan

Nechcete-li na svém stávajícím auto-miláčkovi nic měnit, ale přesto jste zatoužili po přespávání kdekoliv na cestách bez nutnosti stavět stan, můžete uvážit dachzelt – tedy stan na střeše. Jeho nespornou výhodou je, že nevyžaduje žádné zásahy na autě. Jednoduše ho připevníte na střechu jako běžný střešní nosič (složený tak i trochu vypadá) a před spaním roztáhnete.

Věci si můžete nechat v autě a nepřicházíte o úložný prostor. Na řízení auta nemá vliv a neužívaný dachzelt jednoduše uskladníte v garáži či ve sklepě. Jako jedinou nevýhodu vidím to, že jeho stěny tvoří plachta, tedy netlumí hluk a případným zlodějům stačí jen ostrý nůž.

Dachzelt v akci na běžném “městském” autě. Foto: https://bucket-for-images.s3-eu

Pro koho je vhodný: Autostan ocení městské typy, které nechtějí měnit svoje stávající malé auto a preferují kempy, nebo naopak milovníci off-roadu, kteří chtějí pohodlně spát kdekoliv v těžko dostupném terénu.

Pořizovací cena: cca od 50 000 Kč.

Hodně funkcí za méně peněz

Pokud bych nebyla limitovaná penězi, tak bych si pořídila VW California na naše cestování a k tomu nějaké pěkné “vozítko” na běžné ježdění.

Vestavba

Vzhledem k tomu, že takové možnosti nemáme, řešili jsme, jak si vystačit s jedním autem. Potřebujeme jezdit po Praze a ČR i “nalehko”, sem tam převést něco většího a pak samozřejmě cestovat a v autě spát.

Pravidelní čtenáři vědí, že Horolezec je zároveň Architekt (oboje používám jako přezdívku dle situace), takže když jsme nebyli spokojeni s ničím z výše uvedeného, rozhodl se pro vestavbu, kterou si sám navrhne. Výsledek jste již mohli vidět zde.

Po dvouletém provozu mohu říci, že jsme si nemohli vybrat lépe a i vymyšlená konstrukce funguje dokonale. Tipům na to, co je třeba mít na paměti při vybírání auta a navrhování takové vestavby plánuji věnovat zvláštní příspěvek.

Vestavba dle Architektova návrhu – umožňuje pohodlné spaní a zároveň v autě ponechává dostatek prostoru pro batohy.

Jak přespáváte na cestách vy? Máte nějakou speciální úpravu v autě?

5 komentářů na „Podle čeho volit spaní v autě?“

  1. Mam ford mondeo 3 combi. Po sklopeni zadnych sedadiel vznikne 2m dlhy rovny priestor. Na nom sa da bez problemov spat. Ked clovek chce pohodlie, nafukne si dnu nafukovacku. Problem je, ze zvycajne jazdime s bicyklami v kufri a treba riesit co s nimi. Beznu batozinu nahadzes na predne sedadla, batohy sa skryju do miesta na nohy pod zadnymi sedadlami.

    1. Děkuji za komentář. My vozíme hodně bagáže (horolezecké a jiné vybavení), takže by se nám to na přední sedačky nevešlo.
      U vícedenních akcí jsme měli kola na nosiči Thule, u jednodenních se vešla celá pohodlně dozadu do auta.

  2. Máme Seat Alhambra a tak se dá krásně spát vzadu po vyjmutí druhé řady sedaček, prostor 2×2,20…a věci v pohodě naházíme na přední sedačky. Ale vaše nadstavba je super, protože bychom nemuseli řešit, jak ukrývat bagáž, když vyrazíme na výlet bez auta. Přemýšleli jsme, jak tu desku máte uchycenou, aby nerozedřela boky auta. Kdybyste se (tedy pan Architekt 🙂 ) chtěli podělit technickým řešením, budeme vám vděční. Jinak super! Jana a Saša

    1. Díky, my jsme právě hledali řešení, které by umožnilo přepravu kompletní bagáže bez toho, abychom museli věci vždycky přestěhovávat. Konstrukci jsme upevnili na čepy pro 3. řadu sedadel, takže je bezpečně ukotvena ani při nehodě nehrozí její uvolnění.

Ocením vaše komentáře a postřehy!