Dělala jsem si poznámky, co jsme stihli během dne na Sardinii vidět, když jsem si všimla toho data. 14. března 2019! To znamená, že přesně před rokem jsme vyrazili na první cestu naší vlastní dodávkou.
Jak jsme ten první rok s obytnou dodávkou zvládli, když vlastně všechno bylo od začátku jinak, než jsme si to plánovali?
Krušný start
Kdo četl příběh našeho seznámení, tak ví, proč jsme vyjeli na první cestu až když už jsem byla těhotná. V Čechách byly teploty hluboko bod bodem mrazu a my jsme se vydali na testovací jízdu do Toskánska. Z Verony jsme toho ale nakonec mnoho neviděli, protože jsme zjistili, že nám někde teče nádrž na vodu. Po konzultaci s výrobcem jsme se raději vrátili zpět do mrazů. Pamatuju si jako dnes, že jsem byla tak naštvaná, že jsem se na ně nemohla pořádně ani podívat. Čekali jsme na auto o půl roku déle a hned první cesta odhalila netěsnost?!
Fakt je ale ten, že právě kvůli tomu jsme testovací jízdu podnikli. Abychom odhalili případné problémy, než se vydáme na delší cestu do Portugalska. Oprava proběhla na počkání a od té doby jsme řešili jen výměnu dvou zvedacích pístů u dvířek skříňky a dva rozbité knoflíky šuplíku. Jinak nic, a to máme najeto přesně 17 559 km.
Spočítala jsem, že jsme dodávkou během prvního roku cestovali 166 dní (tedy Muž 166, já „jen“ 130 kvůli těhotenství, ale zase už 19 dní tu s námi jezdí i malá Cestovatelka).
Co bychom na dodávce změnili
Dlouho jsme o ní před objednáním diskutovali a pak dvakrát hořce litovali. Nejprve, když kvůli ní trvala výroba auta o půl roku déle, a potom v létě kvůli teplotě uvnitř auta. Řeč je o barvě karoserie. Šedá metalíza Ducatu sluší a přišlo nám, že bude nenápadnější. Jenže letní měření ukázalo, že pod přímým sluncem se naše kapota rozpálí na 77°C, zatímco bílá “jen” na 55°C. Že to bude rozdíl, jsme čekali, ale že až tak zásadní překvapilo i výrobce vestavby. Kdybychom auto objednávali znovu, asi bychom zvolili spíše bílou barvu, která by ve výsledku možná také přitahovala menší pozornost, protože je obvyklejší, nebo bychom si vyžádali lepší izolaci.
Na několika prvcích výbavy jsme mohli ušetřit. Markízu jsme použili jen několikrát. Většinou nestojíme na místech, kde by bylo vhodné ji roztáhnout, nebo je příliš větrno. Určitě bychom si vystačili s obyčejným rádiem a stačila by nám také běžná manuální klimatizace. Automatická se na velkém prostoru kabiny stejně neprojeví. Nevyužili jsme a asi ještě dlouho nevyužijeme asistenta sjíždění z kopce a kontrolu trakce. Jednoduše proto, že se Muž o auto tak bojí, že se do žádných divočin nepouští. 😀
Další nápady jsou už jen drobnosti. Ve střešním okně nad jídelním stolem bychom využili větráček, protože ten v koupelně funguje skvěle. V autě by se dalo krásně vymyslet nějaké ambientní osvětlení a světlo by si zasloužil i prostor garáže pod postelí a dvířka na vyprazdňování toalety.
Rozkládací lůžko vpředu úplně volá po matraci navíc. I když se tam vejdeme celkem pohodlně i dva, rozhodně stávající řešení není pro dlouhodobé spaní. (Nohy se dávají na otočená přední sedadla, jejichž tvarování bez matrace do nohou tlačí.) Pokud bychom neplánovali zvedací stan, zvážili bychom nějakou zahrádku, která by uvezla víc sportovního vybavení, nebo třeba přídavná světla.
Co si nemůžeme vynachválit
Milujeme naši kuchyňku! Máme velkou pracovní plochu, všechno po ruce a díky umístění se nám toho vejde spousta i do malinké lednice. Užíváme si množství úložných prostor nejen v kuchyni, ale i mimo ni. Vlastně až teď s dítětem se nám daří jezdit trochu plnější, ale pořád bychom toho zvládli naložit víc. Detail, který má naše vestavba oproti konkurenci – díky menším rozměrům instalační skříňky v garáži se nám tam vejdou na šířku například běžky.
Při našem stylu cestování (strávili jsme v autě skoro půl roku) ve dvou (třech) opravdu oceňujeme koupelnu. Fakt si nechceme smrdět, nebo se dohadovat, protože já musím na záchod asi tak třikrát častěji než Muž. 😉 V souvislosti s toaletou se nám osvědčila přídavná nádržka na vodu do WC. Splachování nám nebere vodu na mytí, a navíc do ní můžeme používat vonění navíc.
Další pro nás nepostradatelným prvkem výbavy jsou dva solární panely a trakční baterie s 200 Ah. S naším pracovním nasazením bychom se šťávou jinak nevyšli.
Osvědčilo se nám i rozhodnutí pro LPG nádrž. Na plynu vaříme a používáme jej i pro ohřev teplé vody a vytápění interiéru i odpadní nádrže. Neplýtváme elektřinou, nemusíme řešit redukce jako v případě klasických plynových bomb, a přitom se nemusíme bát vyrazit ani mrazů jako letos s malou. S tím častečně souvisí naše rozhodnutí neumístit kolem zadního lůžka okna. Považovali jsme je za zbytečný zdroj úniku tepla i potenciální hrozbu. A po roce mohu říct, že nám vůbec nechybí. Naopak jsme si zateplení zadních dveří ještě zvýšili, což se nám zejména při častém vyndavání kočárku velmi osvědčilo.
Neměnili bychom ani Helosafe zámky a alarm od Jablotronu. Ten nám pomohl, když nám zaparkované auto v naší nepřítomnosti nabourala nešikovná řidička. Dostali jsme zprávu na mobil, a tak než stihla ujet, stihli jsme k autu někoho vyslat.
A dál?
Vážně uvažujeme o pořízení stanu na střechu, takže by si Muž nemusel rozkládat spaní vpředu. Určitě do příští zimy pořídíme zateplení přední kabiny, neboť kolem palubní desky od motoru táhne. Na zimu se nám potom bude hodit koberec, který zbývá už jen obšít. A nakonec uvažujeme o doplnění obložení v koupelně tak, aby se eliminovalo zatékání spárou mezi toaletou a sprchovou vaničkou.
Jinak snad nebudeme potřebovat nic dalšího. I když je fakt, že při „kvalitě“ provedení jakýchkoliv kempingových potřeb je to i o štěstí. Ať už jsou to okna, nebo hrnce, cokoliv, co má nálepku „kemping“ je nesmyslně předraženo, ale výdrž to má tragickou.
První rok cestování dodávkou v kostce
Myslím, že můžeme říct, že jsme dodávku v jejím prvním roce opravdu využívali, a to jsem byla těhotná, pak nám dodávku nabourali a do toho se narodila malá Cestovatelka. 😉 Každopádně jsme si potvrdili, že jsme si vybrali dobře. Ani s mnohaměsíčním intenzivním využíváním interiér dodávky neutrpěl žádné dramatické škody a ani se neprojevily další závady.
Uvidíme, zda zrealizujeme všechny plány na její vylepšení a kolik dní v ní strávíme v roce dalším. Troufám si odhadnout, že ještě víc, protože plány máme velkolepé. 😉
Zdravím. Mám Ducato s vestavbou Knaus r.2011 a nikde v koupelně mi ani po 8 letech nezatéká. Spáry jsou profesionálně utěsněny.Doporučuji reklamovat s dodavatelem vestavby. Ať vám dobře slouží. Bruno
Děkuji! Nám také nezatéká, ale u spáry mezi vaničkou a toaletou je vidět, že k tomu pravděpodobně časem dojde, protože to na tom plastu drží jinak. Jak máte u Knause řešené sprchování, musíte mít kolem dokola závěs?
My jsme v autě nikdy sprchu neměli a docela se to dá. 🙂 Samozřejmě záleží, kde cestuješ. V Austrálii, na Zélandu i v USA jsme to vždycky nějak vyřešili. Evropu ještě ozkoušenou nemáme, tak snad brzy! Přeju hodně šťastných km.
Děkujeme, nápodobně!
Přesně tak, hrozně záleží, kde a na jak dlouho se člověk pohybuje.
Ahoj , máte úplně stejný caravan…zaujali nás vaše zkušenosti s Halosafe a Jablotron alarm s propojením na mobil. Muzu poprosit o link tyto zabezpečovaci aparáty Díky moc Ivo Karabina
Ahoj Ivo,
děkuji. Zjistím a pošlu na mail.
Hezký den, Martina