Vítejte v naší obytné dodávce

Nadešel čas představit vám náš domov na čtyřech kolech, a tak bych vás ráda přivítala v naší obytné dodávce Fiat Ducato s vestavbou KRS Active Line.

Původní text je z listopadu 2018. Ponechávám ho v původní podobě, ale na konec jsem přidala aktualizace z listopadu 2020 a jara 2021.

Kdo mě sleduje delší dobu, ví, že jsme nejprve cestovali několik let VW Caddy, do které jsme si navrhli vestavbu sami. Vybírání auta a pak navrhování konstrukce byla dlouhá cesta, takže si zkuste představit, kolik času jsme pak věnovali výběru dodávky. Stručně: více než rok. Byl to proces, ale jen díky tomu, že jsme ho podstoupili a nevrhli se po prvním řešení, jsme dnes opravdu spokojení a neměnili bychom. Máte chuť na krátkou návštěvu? Tak pojďte dál!

V záři zapadajícího slunce v Portugalsku.

EXTERIÉR

Začneme venku. Tuhle barvu jsme zvolili kvůli nenápadnosti a bohužel, funguje až moc dobře. V řadě zaparkovaných vozidel dodávku přehlédnete, o tom jsme se přesvědčili teď v létě, když nám ji zaparkovanou před domem nabourala nepozorná řidička. 

Nad posuvnými dveřmi se skrývá markýza. Musím se přiznat, že nejsem její fanoušek. Pořádně jsme ji použili jen v kempu a tam jsme byli párkrát. Přijde mi hodně háklivá na vítr, ale možná jsme na ni jen moc opatrní. Zatím mám pocit, že je to věc, na které jsme mohli ušetřit a nechyběla by nám.

Posuvné a zadní dveře jsme nechali opatřit bezpečnostními Heosafe zámky. Opatrnosti není nikdy dost, už jsme leccos zažili. Oceňujeme je zejména na parkovištích před obchoďáky, když přendaváme nákup bočními dveřmi a nemáme přehled o tom, co se děje vzadu. Jakmile totiž u dodávky odemknete posuvné dveře, máte automaticky odemčené i ty zadní. S přídavnými zámky se nám nemůže stát, že by nám někdo jen tak něco vytáhl z nákladového prostoru.

Když dodávku obejdeme, vidíme několikery dvířka – do nádrže na vodu, palivové nádrže a ke kazetě toalety. Dále si můžete všimnout výdechu topení a dvou 150W solárních panelů na střeše. Bez těch bychom se neobešli a jejich kapacita je takhle akorát.

vítejte v naší obytné dodávce
Prozkoumávání vinic v údolí řeky Douro.

V NAŠÍ OBYTNÉ DODÁVCE…

Prosím, zujte se, protože my se rádi doma pohybujeme bosi. Boty můžete nechat venku, nebo využít jeden z našich dvou botníků. Ve skříňce u dveří, nebo pod podlahou u jídelního stolu. I když tam já si většinou nechávám boty, které nosím méně často.

u nás v dodávce
Jídelna/pracovna

Vstoupili jste rovnou do centra našeho domova na kolečkách. Za jízdy jsou tu dvě místa pro spolujezdce, ale když se otočí přední sedadla, je z toho rázem jídelna či pracovna pro čtyři. Kouzlo lavice pro spolujezdce spočívá v tom, že na noc se z ní dá udělat další lůžko pro jednu velkou, nebo dvě menší osoby. V této obytné dodávce se tak čtyři lidé nejen přesunou, ale i vyspí.

Za jízdy můžete z okénka u stolu pozorovat krajinu, ale my ho oceňujeme hlavně při vaření, protože jeho vyklopením se dá rychle vyvětrat. Malá polička pod ním je moje oblíbené odkladiště drobností, což Muž nerad vidí. Vzhledem k tomu ale, jak on nakládá s ponožkami, mi nemá co vyčítat. Obě boční okénka jsou opatřena moskytiérou i zatemněním a musím říct, že bez toho bych si je nedokázala představit.

v obytné dodávce
Pracovní nasazení u Mondsee v Rakousku.

Hned nad stolem máme dvě skříňky. Jsou asi nejpoužívanější, a tak se nám nejčasteji povede je před jízdou NEzajistit knoflíkem. A to pak lítá… Další úložný prostor je nad hlavou řidiče a spolujezdce. Na dřevěném panelu tu také vidíte CMD – Centrální Mozek Dodávky. Hlídáme tu stav dobíjení baterií solárními panely a především stav vody ve stolitrové nádrži.

Kuchyně

Z jídelny je to do kuchyně na délku paže. Máme tu pracovní desku a umyvadlo s integrovanou dvouplotýnkou. Vidíte? Stačí odklopit skleněné víko a rázem máme k dispozici vodu i plyn. A pokud vaříme ve velkém, můžeme si pracovní desku z boku ještě prodloužit. Hodí se to hlavně, když chceme vařit oba dva.

u nás v obytné dodávce
Foceno ještě na dílně, jinak máme ustláno. 

Do dvou skříněk v horní části kuchyně se nám pohodlně vejdou všechny talíře, hrnky, skleničky i konvice na čaj a termosky. Zásuvky dole potom ukrývají příbory, kanystr s pitnou vodou, hrnce, pánve a potraviny. Podařilo se nám nastavit si systém, který oba dodržujeme. 

To vpravo od umyvadla je lednička. Pohodlně vysoko, takže do ní je skvěle vidět a nic nehledáme. Pomocí panelu nad ní ovládáme topení/ventilaci a bojler. Jednoduše si tu nastavíme teplotu, jakou bychom v obytné dodávce chtěli, a kotel pak sám spíná. Večer pak zapínáme bojler, abychom měli vodu na sprchování.

v naší obytné dodávce
I v obytné dodávce si můžete dobře uvařit… a ještě s takovýmhle výhledem

Velkou skříňku nad lednicí jsme původně chtěli využívat také na potraviny, ale ukázalo se, že daleko líp slouží na bundy a mikiny.

Dvě zásuvky pod lednicí používáme na nejčastěji nošené oblečení a úplně u podlahy potom skladujeme konzervy a oleje. K tomu je tam výsuvný schůdek k posteli. Ten je k nezaplacení zejména pro noční návštěvy toalety.

Koupelna

V kuchyni se stačí otočit a jste u dveří do koupelny. Zdá se vám malá? Máme tu ale vše, co potřebujeme. Malý chemický záchod, umyvadlo a sprchu, k tomu velké zrcadlo a spoustu úložného prostoru. Porovnám-li to s roky cestování bez koupelny, je to neskutečný luxus. Na delší cesty pro nás ale nezbytný, protože nejsme fanoušci kempů, ale smrdět si navzájem také nechceme.

v naší obytné dodávce
Malá ale šikovná! Foto zdroj KRS.
Ložnice

Už nám zbývá navštívit jen poslední prostor, ložnici. Co k ní dodat? Jak vidíte, tvoří ji vyvýšené lůžko v zadní části auta. Díky potahu na stěnách je to takový pelíšek, spí se nám tu skvěle. Záměrně nemáme kolem postele žádná okna, bohatě nám stačí to střešní. Ani na něm nechybí moskytiéra a zatemnění, což jsem ocenila, když jsem si v těhotenství potřebovala odpočinout přes den.

V dřevěném obložení nade dveřmi si můžete všimnout nejen zásuvek, ale také čidla na přítomnost plynu. Pozor, zřejmě reaguje i na prdění, takže jsme párkrát v noci zažili planý poplach. 

Do skříněk nad postelí ukládáme zbytek oblečení a osobních věcí. Všimli jste si té malé poličky? No, ano, odhadli jste mě správně, drobnosti kupím i tady. Ale vždycky vím, kde najdu balzám na rty, krém na ruce a papírové kapesníčky. 

To je vlastně klíč k úspěchu, jak žít v obytné dodávce – věci musí mít své místo, jinak vznikne ubíjející chaos a nepořádek. Na co nezbyl prostor v zásuvkách a skříňkách, to se krásně vejde do úložného prostoru pod postelí. Z interiéru do něj vedou malá dvířka, ale hlavní přístup do něj je zadními dveřmi dodávky. Nářadí, sportovní vybavení, nebo třeba extra zásoby. Vejde se toho tam spousta, a to je tam také hlavní elektrocentrála a plynová nádrž.

Plyn využíváme na vaření, vytápění i ohřev vody a jsme s ním maximálně spokojení. Díky čidlu se s ním nebojíme a nádrž se nám osvědčila, protože nemusíme složitě řešit redukce na plynové bomby různě po Evropě.

v naší obytné dodávce
Když najdete ten správný spot, stačí otevřít zadní dveře a máte rázem oceán až v ložnici.  

Shrnutí

Přemýšlím, jestli v naší obytné dodávce něco postrádám… Nic mě nenapadá, a to jsme v ní strávili několik měsíců, když se rekonstruoval náš byt! Do budoucna uvažujeme ještě o výklopné střeše, abychom získali extra lůžko pro děti. Rádi bychom také lépe zateplili přední část kabiny, protože v mrazech cítíme, jak tam uniká teplo. Jinak jsme ale přesvědčeni, že je takto prostor dodávky využit na maximum, a přitom jsme nemuseli slevit ze svých estetických standardů. 😉

Jak už jsem zmínila, možná jsme si mohli odpustit markýzu, ale věříme, že její čas ještě přijde. A z výbavy samotného Fiatu Ducata bych určitě vyškrtla rádio, které má příšerné reproduktory, složité menu a vlastně málo funkcí. Více přímo o Fiatu a jeho jízdních vlastnostech ale zase někdy jindy.

Aktualizace – konec roku 2020

Za vším výše zmíněným si stojím, proto jsem kromě pár překlepů nic neupravovala. Protože se ale vyvíjí náš styl cestování, dospěla i dodávka k několika změnám.

Střešní stan

Nejzásadnější novinkou je, že jsme si střešní stan pořídili dřív, než jsme původně plánovali. Muž strávil na předním rozkládacím lůžku dva měsíce na Sardinii a řekl: ‚‚Dost, moje záda si zaslouží něco lepšího‘‘. A tak jsme odvezli autíčko k výrobci, který nám stan během asi tří dnů instaloval.

Přineslo to dvě další celkem zásadní změny. Původně jsme měli v koupelně pouze střešní okénko s větrákem. Bylo skvělé, protože díky větráku se dala koupelna nejen efektivně vyvětrat, ale i vysušit. Kvůli umístění stanu na střeše jsme jej ale museli nahradit klasickým bočním, které už bohužel tento větrák nemá.

Naše koupelna aktuálně.

Druhá změna nám tolik nevadila. Došlo totiž k demontáži markýzy. Jak jsem již psala výše, nevyužívali jsme ji, takže jsme nechtěli řešit její nové uchycení a prostě jsme ji prodali.

Spaní ve stanu si Muž pochvaluje, i když nemá tak měkkou matraci jako my dole. Do stanu se vstupuje po žebříku, který máme většinu dne nahoře ve stanu, takže nám dole nepřekáží. Používá se rozšířený otvor po střešním okénku nad stolem. O to jsme nepřišli, jen se posunulo o patro výš právě do stanu. Když se stan zatažený, okénko obsluhujeme z ‚‚přízemí‘‘ jako dřív.

Do stanu je vyvedeno vhánění teplého vzduchu z topení, takže když topíme dole, lze si nahoře klapku topení otevřít, nebo zavřít. Díky vyjmutelné izolaci si Muž stan upravuje podle venkovní teploty. Pro představu: cca do 15°C spí bez tepelné vložky, kolem 10°C jen s ní a pod 5°C si otvírá i topení.

Střešní stan udělal z naší dodávky 2+kk.

Stan používáme na spotech, kde se cítíme úplně bezpečně, a v kempu. Když nechceme přitahovat pozornost, rozkládá si Muž stále lůžko vpředu. A pokud si je spot jen nouzovka, spí s námi vzadu a auto je připravené na jízdu (viz naše bezpečnostní doporučení).

Boční okno u postele

Spolu se střešním stanem jsme se rozhodli ještě pro jedno řezání do karoserie – boční okno u postele. Byl to krok čistě pro radost naší malé dcery. Tráví vzadu na posteli hodně času a neviděla ven. Proto jsme na bok instalovali jedno malé okénko. Je z něj obrovský hit!

Malá Cestovatelka každé ráno kontroluje, kde jsme. Tenhle náš malý rituál si zamilovala a je díky němu ještě několik minut v klidu, takže já nemusím hned vyskočit z postele.

Vánoce 2019 na Krétě

Další výhodou je možnost větrat vzadu i za deště, kdy nejde mít otevřené střešní okno. To bychom bez Cestovatelky asi také nepotřebovali, ale s ní je pro nás plocha postele za deště hlavním hřištěm.

Co se týče umístění okénka, bylo nám doporučeno dát ho na stranu u koupelny. Na druhé straně by totiž hrozilo, že ho zapomeneme otevřené, naplno otevřeme posuvné dveře a…

Aktualizace – jaro 2021

Máme dodávku už celé tři roky a v součtu jsme v ní strávili více než rok a čtvrt! Za tu dobu jsme potřebovali udělat jen drobné opravy:

  • vyměnili jsme několik čudlíků u zásuvek (vytiskli jsme si na 3D tiskárně)
  • vyměnili jsme kliku ke koupelně (opět 3D tisk)
  • vyměnili jsme baterii v kuchyni (jednoho dne prostě praskla)
  • nechali jsme spravit proseděnou lavici, takže je jako nová

Pokud bych měla zmínit nějaký zlepšovák, tak během zimy v Chorvatsku by se nám bývalo hodilo, kdyby naše Truma šla přepínat mezi plynem a elektrikou. V zimním kempu jsme to ale jednoduše vyřešili elektrickým přímotopem a pak nás spotřeba plynu netrápila.

Naše ‚‚DOMA“

Umíte si představit cestovat v obytné dodávce? Co byste v ní nutně museli mít a bez čeho byste se klidně obešli?

4 thoughts on “Vítejte v naší obytné dodávce”

  1. Zdravím 🙂 máte krásný obytnak. Mám alkovnu a přemýšlím přesně nad takovou dodávkou kvůli nenápadnosti . Mohla bych se zeptat na rozměr postele?
    Diky moc a přeji šťastné cestování;)

    1. Děkujeme!
      Nad alkovnou jsme uvažovali, ale přišla nám nápadná a dole přece jen uspořádaná jinak, než bychom si představovali.
      Postel máme 130 x 195 cm, spíme tedy v dodávce na šířku. Partner má něco přes 190 cm a já přes 180, ale kupodivu se pohodlně vejdeme. Aspoň jsme si blíž 🙂 Delší a větší je postel v druhém modelu od KPS automobile – Sport Line, ale to je i ve větší dodávce.
      Hodně šťastných kilometrů, ať už s alkovnou, nebo s dodávkou!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *